Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, a także w celu pełnej realizacji podstawowych zasad procedury administracyjnej, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przewidział w zakresie kontaktu z urzędem, szereg udogodnień dla przedsiębiorców którzy są lub będą uczestnikami postępowań przed Prezesem UOKiK.
Dzięki powyższemu, przedsiębiorca, będący uczestnikiem w postępowaniach wyjaśniających, postępowaniach w sprawach praktyk ograniczających konkurencję lub w sprawach koncentracji, jest w stanie na bieżąco uzyskiwać podstawowe informacje merytoryczne od urzędu. Kontakt w tym zakresie możliwy jest również przed wszczęciem stosownych postępowań (np. postępowania w sprawie kontroli koncentracji), tak aby przedsiębiorca mógł się upewnić co do swoich praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Jak wskazuje sam UOKiK w przygotowanych wyjaśnieniach, kontakt e-mailowy oraz telefoniczny może służyć przykładowo:
Uzyskanie powyższych informacji drogą telefoniczną nie oznacza, iż stosownej wiadomości nie otrzymamy również w formie pisemnej. Treść telefonicznych ustaleń zostanie potwierdzona przez UOKiK poprzez wiadomość e-mail, fax lub w drodze oficjalnego pisma.
Wyrazem tego kierunku funkcjonowania urzędu jest również kontakt bezpośredni z UOKiKiem. Spotkanie może służyć przykładowo wstępnej ocenie zasadności złożenia zawiadomienia o wszczęciu danego postępowania lub ustaleniu potencjalnych wątpliwych kwestii przy danych procedurach. W uzasadnionych okolicznościach spotkanie takie może się odbyć w ramach wideokonferencji.
Praktyka pokazuje, że kontakt z UOKiKiem przebiega zazwyczaj w sposób bardzo przyzwoity. Taki sposób działania i polityka urzędu rodzi przeświadczenie na rynku, że samo dalsze postępowanie będzie prowadzone w sposób rzetelny oraz w pełni spełniający wymogi nałożone przez Kodeks postępowania administracyjnego, a tym samym buduje zaufanie obywateli do Państwa. Można mu zatem tylko przyklasnąć.