Od 30 grudnia 2024 r., na terenie całej Unii Europejskiej zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w sprawie rynku kryptoaktywów (MiCA). Jednocześnie, w niektórych państwach członkowskich – w tym w Polsce – nadal nie zostały przyjęte przepisy implementujące, wprowadzające procedury umożliwiające pełne stosowanie MiCA. W tym kontekście, najistotniejsze z perspektywy przedsiębiorców już aktywnych, ale także tych dopiero planujących wejście na rynek kryptoaktywów, wydają się przepisy Rozporządzenia dotyczące wymogu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów (tzw. „zezwolenie CASP” – ang. „crypto-asset service provider”). Brak przepisów implementujących jest jednoznaczny z pozbawieniem przedsiębiorców możliwości uzyskania zezwolenia w konkretnych państwach członkowskich – a tym samym, w pewnych warunkach – z uniemożliwieniem prowadzenia działalności.
Przed wejściem w życie Rozporządzenia MiCA, polskie uregulowania dotyczące kryptoaktywów były wyjątkowo proste – jedynym warunkiem prowadzenia działalności na tym rynku było uzyskanie wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych (tzw. VASP – ang. „virtual asset service provider”). Wymóg ten oparty był o ustawę z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a jego spełnienie sprowadzało się do przejścia względnie nieskomplikowanej procedury administracyjnej, która – o ile wniosek był kompletny i zawierał odpowiednie dane – po czternastu dniach prowadziła do uzyskania wpisu do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych.

Od 30 grudnia 2024 r., a więc od momentu kiedy bezpośrednie zastosowanie na terenie całej UE mają przepisy Rozporządzenia MiCA, przedsiębiorcy chcący świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów obowiązani są uzyskać zezwolenie CASP („crypto-asset service provider”). Jedyny wyjątek od tej zasady stanowią przedsiębiorcy, którzy świadczyli swoje usługi zgodnie z obowiązującym prawem przed 30 grudnia 2024 r. – oni mogą świadczyć usługi na dotychczasowych zasadach do 1 lipca 2026 r. lub do dnia uzyskania przez nich zezwolenia CASP – odpowiednio, która z dwóch możliwości nastąpi wcześniej, przy czym ustawodawstwo krajowe może przewidywać krótszy termin dozwolonej działalności na dotychczasowych zasadach.
W świetle dotychczasowych polskich uregulowań oznacza to, iż podmioty, które uzyskały wpis do rejestru działalności w zakresie walut wirtualnych przed 30 grudnia 2024 r., mogą kontynuować działalność na dotychczasowych zasadach najpóźniej do 1 lipca 2026 r. – lub do innego terminu wskazanego przez polskie przepisy implementujące, gdy te zostaną uchwalone. Natomiast wszelkie pozostałe podmioty zobligowane są do uzyskania zezwolenia CASP przed rozpoczęciem działalności.
Samo uzyskanie zezwolenia CASP uregulowane zostało w Tytule V Rozporządzenia MiCA. Zgodnie z art. 62 ust. 1, „osoby prawne lub inne przedsiębiorstwa, które zamierzają świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów, składają do właściwego organu swojego macierzystego państwa członkowskiego wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów”. Wymieniony „właściwy organ” zdefiniowany został jako wyznaczony „przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 93 […]”. Natomiast „macierzyste państwo członkowskie” oznacza, w przypadku gdy podmiot „ma swoją siedzibę statutową w Unii – państwo członkowskie, w którym ten [podmiot] ma siedzibę statutową”.
W ujęciu polskiego porządku prawnego, powyższe oznacza, iż podmioty, które planują oferowanie usług w zakresie kryptoaktywów, mające siedzibę statutową w Polsce, obowiązane są uzyskać zezwolenie CASP od właściwego organu wyznaczonego przez Polskę zgodnie z art. 93 MiCA. Jednakże, aktualnie polskie przepisy nie przyznają w opisany sposób kompetencji żadnemu organowi. Zmiany w tym zakresie dopiero mają nadejść, gdyż 29 września 2025 r. do Senatu wpłynęła uchwalona w dniu 26 września 2025 r. ustawa o rynku kryptoaktywów zawierająca przepisy implementujące Rozporządzenie MiCA – w tym wyznaczająca Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) jako organ właściwy w rozumieniu art. 93 Rozporządzenia. Senat ma 30 dni na rozpatrzenie ustawy, po czym trafi ona do Prezydenta, który ma 21 dni na decyzję. Stąd, w najlepszym przypadku publikacja ustawy w Dzienniku Ustaw mogłaby nastąpić na przełomie października i listopada. To jednak optymistyczny scenariusz czasowy i wszystko zależy od ewentualnych poprawek Senatu, odroczeń, posiedzeń komisji oraz tego, jak postąpi Prezydent. Co do zasady ustawa przewiduje standardowy 14-dniowy okres vacatio legis.
Opisana sytuacja związana z brakiem przepisów implementujących już teraz może wywoływać negatywne skutki dla części podmiotów. Chodzi w szczególności o te mające siedzibę w Polsce podmioty, które dopiero zamierzają rozpocząć działalność jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywów – a tym samym nie są objęte okresem przejściowym, w którym mogłyby działać na podstawie licencji VASP, której przecież nie posiadają ani – co więcej – nie mogą uzyskać. W komunikacie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach, który prowadzi rejestr działalności w zakresie walut wirtualnych, czytamy bowiem, że od 30 grudnia 2024 roku brak jest możliwości wpisu nowych podmiotów do rejestru.
Jednocześnie, brak przyjęcia ustawy w kolejnych miesiącach może w dalszej kolejności godzić również w podmioty już aktywne na rynku kryptoaktywów i posiadające licencję VASP. Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu KNF z 2 stycznia 2025 r., „wnioski o zezwolenia składane do Urzędu KNF zostaną do czasu uchwalenia Ustawy pozostawione bez rozpoznania”. Biorąc pod uwagę, że proces uzyskiwania zezwolenia CASP będzie trwać minimum 3 miesiące, w świetle stanowiska Urzędu KNF, zbyt późne uchwalenie ustawy może spowodować niemożność uzyskania licencji przed upływem okresu przejściowego – a tym samym wywołać konieczność zawieszenia działalności jako dostawca usług w zakresie kryptoaktywów.
Brak przekazania kompetencji przez polskiego ustawodawcę do KNF nie będzie miał w żadnym przypadku skutków zawieszających obowiązki podmiotów wynikające z Rozporządzenia MiCA. Przeciwnie, prawdopodobnym jest, iż prowadzenie działalności przez podmioty mimo braku zezwolenia CASP prowadzić będzie do interwencji Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) lub Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), które mogą stosować niektóre przewidziane w Rozporządzeniu środki w przypadku niepodjęcia działań przez odpowiedni właściwy organ krajowy. W szczególności chodzi o ustanowienie ograniczeń w zakresie wprowadzania do obrotu, dystrybucji lub sprzedaży kryptoaktywów oraz w zakresie rodzaju działalności z nimi powiązanej.
Poza środkami, które mogą zastosować ESMA i EUNB, projekt ustawy o rynku kryptoaktywów przewiduje również przepisy karne sankcjonujące prowadzenie działalności związanej ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów bez zezwolenia. Mowa o grzywnie do 5 000 000 zł albo karze pozbawienia wolności do lat 5, albo obu tych karach łącznie. Tożsama kara przewidziana jest dla osób, które działanie bez zezwolenia podejmują w imieniu lub interesie osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej. Jednakże, do dnia wejścia w życie ustawy nie może być mowy o zastosowaniu którejkolwiek z opisanych kar. W związku z tym, aktualnie, podmioty aktywne na rynku kryptoaktywów podlegać będą jedynie opisanym wcześniej środkom stosowanym przez ESMA i EUNB.
Negatywne konsekwencje dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów wynikające z opieszałości polskiego ustawodawcy mogą zostać ograniczone poprzez uzyskanie zezwolenia CASP w innym państwie członkowskim UE i świadczenie na jego podstawie usług transgranicznych w Polsce. Taką możliwość – bez konieczności uzyskania zezwolenia właściwego organu Polskiego – przewiduje art. 65 Rozporządzenia MiCA. Jednakże, w świetle przytoczonej już definicji „macierzystego państwa członkowskiego”, w celu skorzystania z opisanej możliwości, zainteresowany podmiot byłby zobligowany do przeniesienia swojej siedziby statutowej do państwa członkowskiego, w którym zamierza składać wniosek o wydanie zezwolenia CASP.