Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło program finansowania prac B+R, prowadzonych przez twórców gier wideo. Ma on spopularyzować komercjalizację wyników prac badawczych. Kwota, którą można uzyskać w ramach konkursu, to 80 mln zł.
GAMEINN to program umożliwiający finansowanie prac badawczo-rozwojowych (prace B+R), prowadzonych przez twórców gier wideo, jako odpowiedź na potrzeby zrzeszonych przedsiębiorców, prowadzących działalność w tym sektorze i reprezentatywnych dla tego sektora. Program został uruchomiony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach PO IR Działanie 1.2., a kwota przeznaczona na wsparcie w ramach pierwszego konkursu programu GAMEINN, to 80 mln złotych.
Pomoc. Dla kogo i z jakim przeznaczeniem
GAMEINN opiera się na Rozporządzeniu nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Rozporządzenie GBER) w zakresie dopuszczalnej pomocy na projekty badawczo-rozwojowe. Uznaje się, że pomoc przyznana w ramach wyłączenia przewidzianego w Rozporządzeniu GBER z mocy prawa uznawana jest za dopuszczalną, jeśli spełnia wymogi określone w Rozporządzeniu GBER. Wówczas nie powstanie również obowiązek uprzedniego notyfikowania pomocy Komisji Europejskiej.
Wsparcie w ramach GAMEINN ma na celu, m.in. skuteczniejszą komercjalizację wyników prac B+R w tym sektorze i stworzy możliwość zaistnienia sektora poza rykiem krajowym. Wnioskodawcami mogą być zarówno MŚP, jak i tzw. duże przedsiębiorstwa. Wnioskodawcami mogą być również konsorcja. Środki w ramach GAMEINN mogą być przeznaczone wyłącznie na działania B+R.
Wsparcie dostępne w ramach GAMEINN może posłużyć na opracowanie i rozwój technologii, takich jak budowa wieloplatformowych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby rozległych światów wirtualnych, czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji. Nie jest możliwe łączenie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w ramach tego samego zadania, rozumianego jako wydzielony fragment prac realizowany w ramach projektu.
Wnioski o dofinansowanie w ramach GAMEINN można składać do 16 sierpnia 2016 roku.
Projekty z szansą na pomoc
Projekt dofinansowany w ramach GAMEINN musi dotyczyć wyłącznie jednego z tematów wymienionych w dokumencie konkursowym: „Zakres tematyczny konkursu”, tj. w szczególności obejmujących:
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursu wynosi: 500 000 PLN. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dofinansowanego w ramach konkursu wynosi: 20 000 000 PLN. Poziom dofinansowania na realizację poszczególnych kategorii prac B+R w ramach projektu (intensywność wsparcia) określają odrębne przepisy.
W ramach instrumentu wsparcia dopuszcza się zwiększenie poziomu dofinansowania w związku z realizacją projektu:
– w ramach tzw. skutecznej współpracy pomiędzy przedsiębiorcami
Albo:
– z uwagi na zobowiązanie do szerokiego rozpowszechniania wyników projektu; szczegółowe warunki przyznania premii z tytułu szerokiego rozpowszechniania wyników projektu określa „Przewodnik po kryteriach wyboru projektów dla Działania 1.2.”.
Wnioskodawca może rozpocząć realizację projektu przed rozstrzygnięciem konkursu, z zastrzeżeniem, że koszty kwalifikowane projektu mogą być ponoszone najwcześniej w dniu następującym po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku rozpoczęcia przez Wnioskodawcę realizacji projektu przed tym dniem, wszystkie wydatki w ramach projektu stają się niekwalifikującymi do objęcia wsparciem. Realizacja projektu nie może wykroczyć poza końcową datę realizacji PO IR tj. 31 grudnia 2023 r. a okres realizacji projektu nie może przekraczać 3 lat.
Podwykonawstwo i koszty kwalifikowalne
Przedsiębiorca może powierzyć realizację części prac B+R w projekcie podwykonawcy. Wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa nie może jednak przekroczyć:
1) 60% wartości kosztów kwalifikowalnych m–w przypadku projektu realizowanego samodzielnie przez przedsiębiorcę;
2) 50% wartości kosztów kwalifikowalnych–w przypadku projektu realizowanego przez konsorcjum przedsiębiorstw.
Koszty kwalifikowalne projektów badawczo-rozwojowych przypisuje się do konkretnej kategorii działalności badawczo-rozwojowej i obejmują one m.in:
1. koszty personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie;
2. koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
3. koszty budynków (koszty amortyzacji) i gruntów (koszty przekazania na zasadach handlowych lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe) w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
4. koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez źródła zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji oraz koszty doradztwa i równorzędnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby projektu;
Za koszty kwalifikowalne w przypadku studium wykonalności uznaje się koszty jego realizacji.
Z wnioskami do NCBiR wiąże się sporo – nie zawsze przyjemnych – formalności. Jednak GAMEIN to nie jedyna możliwość pozyskiwania finansowania na gry. Jakie są inne? Napiszemy o tym niebawem, a zainteresowanych tematyką zapraszamy do lektury naszych wcześniejszych wpisów na blogu dot. sektora gier komputerowych – np. o tym co ma wspólnego środkowo amerykański dyktator z wirtualnym mieczem