Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij
18.04.2018
MARKA & DESIGN

Koniec sporu Lohan vs Take Two czyli o zwycięstwie twórców gry GTA

29 marca 2018 roku Sąd Apelacyjny w Nowym Jorku zakończył kilkuletnią sądową batalię pomiędzy aktorką Lindsay Lohan a firmą Take Two. W 2014 roku aktorka pozwała firmę Take Two, będącą zarazem wydawcą, producentem jak i dystrybutorem gry komputerowej Grand Theft Auto V (GTA V), za rzekome bezprawne wykorzystanie jej wizerunku. W 2016 roku sąd odrzucił pozew aktorki, która jednak nie dała za wygraną i postanowiła odwołać się do wyższej instancji.

GTA V to kolejna z serii gier, w których gracz wciela się w rolę gangstera, wykonującego zlecone mu zadania. Akcja gry toczy się w fikcyjnym stanie San Andreas w mieście Los Santos. W grze pojawiają się również poboczne misje, w których gracz może wziąć udział. Jedną z takich misji jest ucieczka przed paparazzi, w której gracz pomaga Lacey Jonas. Jonas przedstawia się jako „bardzo sławna aktorka i piosenkarka, głos pokolenia”. Lindsay Lohan podnosiła, iż postać Lacey Jonas jest jej sobowtórem i łudząco przypomina ją zarówno wyglądem, jak i tonem głosu.
Kolejnymi dwoma grafikami, które rzekomo miały być bezprawnym użyciem wizerunku Lohan były grafiki „Stop and Frisk” oraz „Beach Weather”. Grafiki te wyświetlają się na ekranach graczy w trakcie wczytywania gry. Obie postaci znalazły się na materiałach promocyjnych gry GTA V w 2013 roku, w tym na plakatach, bilbordach oraz na grafice znajdującej się na płycie z grą. Aktorka podnosiła, iż obie osoby przedstawione w opisywanych scenach łudząco ją przypominają.

Grafika „Stop and Frisk”; źródło: rockstargames.com

Sąd musiał rozstrzygnąć dwie kwestie. Po pierwsze – czy avatar (tj. graficzne przedstawienie osoby w grze) może przedstawiać wizerunek osoby w rozumieniu art. 5 New York Civil Rights Law. Na to pytanie sąd udzielił twierdzącej odpowiedzi. Drugim zagadnieniem była odpowiedź na pytanie – czy firma Take Two użyła bezprawnie wizerunku Lindsay Lohan do promocji gry oraz stworzenia postaci Lacey Jonas. Sąd apelacyjny orzekł, iż zarówno postać Jonas jak i dwa wizerunki przedstawione w grafikach „Stop and Frisk” oraz „Beach Weather” nie przedstawiają Lohan, ponieważ Jonas jest jedynie artystycznym przedstawieniem dwudziestokilkuletniej kobiety, pozbawionym szczególnych cech fizycznych. Sąd w dalszej części uzasadnił, iż te artystyczne przedstawienia są niczym innym jak niewyraźnym, satyrycznym przedstawieniem stylu, wyglądu i osobowości nowoczesnej młodej kobiety, udającej się na plażę.
Co istotne, nawet gdyby sąd orzekł o wykorzystaniu w grze wizerunku Lohan, to z powodu tego, iż sama gra nie jest materiałem reklamowym czy handlowym, wizerunek aktorki nie mógłby być chroniony przez art. 50 i 51 New York Civil Rights Law. Co więcej, gry zarówno jak książki, filmy czy sztuki teatralne objęte są Pierwszą Poprawką do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, stanowiącej o wolności słowa.

 

Grafika „Beach Weather”; źródło: rockstargames.com

Wyrok sądu apelacyjnego ostatecznie kończy spór pomiędzy Lohan i firmą Take Two, ponieważ aktorce nie przysługuje od niego już żadne odwołanie.
Gra Grand Theft Auto V została do tej pory sprzedana w 90 milionach egzemplarzy, generując wpływy rzędu 6 miliardów dolarów. Tym samym jest to jedna z najbardziej dochodowych gier w historii.

#dobra osobiste #gry #sąd #utwór #wizerunek #wyrok

Chcesz być informowany o najnowszych wpisach na blogu?

  • - Podaj adres e-mail i otrzymuj informację o nowym wpisach na blogu SKP/IPblog prosto na Twoją skrzynkę
  • - Nie będziemy wysłać Ci spamu

Administratorem Twoich danych osobowych jest SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk sp.k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa.

Szanujemy Twoją prywatność dlatego przekazane nam dane nie będą przetwarzane i udostępniane poza SKP w innych celach niż ujęte w Regulaminie Serwisu. Szczegółowe postanowienia dotyczące naszego IP Bloga, w tym katalog Twoich uprawnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych znajdziecie Państwo w Polityce Prywatności.