Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij
29.09.2015
REKLAMA & EVENTY

Recepta GIF na reklamę farmaceutyczną zgodną z prawem – 6 decyzji, które twórcy reklam powinni znać!

Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) od 2006 r. wydał już łącznie ponad 300 decyzji nakazujących natychmiastowe wstrzymanie emisji niedozwolonych reklam produktów leczniczych. Najczęstszą przyczyną interwencji było wprowadzanie odbiorców w błąd, co do działania i właściwości reklamowanego leku. Choć niektóre kontrowersyjne – wszystkie decyzje stanowią bezcenne wskazówki w pracy nad reklamą produktów leczniczych.

GIF w pigułce…

O tym, że można reklamować leki, nawet o tym nie wiedząc pisaliśmy w kontekście decyzji GIF dotyczącej artykułu w piśmie „Twój Styl”, którego autor opisywał niepożądane działania tabletek antykoncepcyjnych. Tekst zawierał informację, że jeden z leków nie wykazuje negatywnych skutków – co przez GIF uznane zostało za niedozwoloną promocję (więcej: http://lswipblog.pl/pl/2015/09/mozesz-reklamowac-leki-nawet-jesli-o-tym-nie-wiesz/).

GIF w teatrze…

Wydaje się, że równie zdziwiony zarzutem prowadzenia reklamy produktu leczniczego mógł być Teatr Kamienica, któremu GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktu Acard, polegającej na… zamieszczeniu w scenariuszu sztuki „I tak Cię kocham” sformułowania „A na serce Akard niech pamięta”. Nie pomogły wyjaśnienia pełnomocnika Teatru, iż wskazany zwrot stanowił jedynie użycie powszechnie przyjętego zwrotu językowego – reklamy zakazano.

GIF z „przeziębioną głową”…

O tym, że błędy w reklamach mogą przydarzyć się najlepszym, przekonała się spółka „Johnson & Johnson Poland”, której to GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia reklamy produktu leczniczego o nazwie „Sudafed”. GIF za wprowadzające odbiorców w błąd uznał hasła reklamowe: „Stan przeziębionej głowy” czy też „Szybka ulga dla przeziębionej głowy”, wskazując, iż światowa literatura medyczna nie zna jednostki chorobowej w postaci „przeziębionej głowy”. Johnson & Johnson argumentował, że hasło „przeziębionej głowy” zostało wprowadzone aby zobrazować pacjentowi możliwość skorzystania z produktu, w sytuacji w której przeziębienie dotyka głowy bądź górnych dróg oddechowych. W opinii organu, stan „przeziębionej głowy” nie znajduje potwierdzenia w zatwierdzonej Charakterystyce Produktu Leczniczego, a tym samym jego reklamowanie jest niedopuszczalne (więcej o tej decyzji: http://lswipblog.pl/pl/2015/04/powazny-bol-glowy-glownego-inspektora-farmaceutycznego/).

Radio GIF…

Czy materiały informacyjne to reklama? GIF nakazał Spółce MSD Polska natychmiastowego zaprzestania prowadzenia niezgodnej   z obowiązującymi przepisami reklamy produktu leczniczego „Silgard” emitowanej w stacjach radiowych. Przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne zabraniają kierowania do publicznej wiadomości promocji produktów leczniczych, wydawanych wyłącznie na podstawie recepty (a do takich produktów należy Silgard). Spółka podnosiła, iż kwestionowany materiał o treści:

„O pewnych sprawach wolisz nie słyszeć.

Codziennie 5 Polek umiera na raka szyjki macicy. Możesz być jedną z nich!

Powinnaś zrobić wszystko, aby temu zapobiec!

Czy zaszczepiłaś się o już przeciwko rakowi szyjki macicy?

Zapytaj lekarza i wejdź na www.hpv.pl

Kampanię wspiera MSD Polska”

 

nie odwołuje się do jakichkolwiek produktów leczniczych, a wszelkie informacje w nim przedstawione odnoszą się wyłącznie do profilaktyki oraz podnoszenia świadomości społecznej, w związku z czym nie może być mowy o reklamie produktów leczniczych. GIF nie zgodził się z tą argumentacją, podkreślając, że dla rozstrzygnięcia czy dany materiał jest reklamą znaczenie mają zawarte w nim treści oraz cel przekazu – a nie tytuł materiału nadany przez autora. Tym samym określenie materiału jako „informacyjnego” nie jest wystarczające, jeżeli w rzeczywistości przekaz zawiera elementy umożliwiające identyfikację produktu leczniczego, do którego odnosi się reklama.

GIF językoznawca…

Twórcy reklam muszą być szczególnie ostrożni przy stosowaniu pojęć tj. „najsilniejszy i najszybszy”, „ostry ból”, „nawet rozsadzający ból głowy” – o czym przekonała się m.in. spółka USP Zdrowie. GIF w swoich decyzjach podkreślił bowiem, że reklama musi prezentować produkt obiektywnie i zgodnie z Charakterystyką Produktu Leczniczego. Jeżeli zgodnie z Charakterystyką lek pomaga na umiarkowany ból, to zastosowanie w przekazie reklamowych słowa „ostry” czy „rozsadzający” będzie wprowadzało odbiorców w błąd.

GIF z linijką…

„Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu” – takie ostrzeżenie musi zawierać reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości. Co jednak istotne, trzeba zwrócić uwagę również na to w jaki sposób ta informacja jest przekazana. GIF nakazał Spółce Ewopharma AG natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktu Revalid. W reklamie w czasopiśmie ELLE Spółka nie dopełniła obowiązku prawidłowego umieszczenia tekstu – tak aby tekst wyróżniał się od tła płaszczyzny, przy czym odległość liter od dolnej i górnej krawędzi tła płaszczyzny reklamy nie może być większa niż 1/2 wysokości liter, a odległość między wierszami napisu nie może być większa niż wysokość liter. W przedmiotowej sprawie odległość była większa, a konsekwencją – negatywna decyzja GIF.

Choć wydaje się, że ilość przepisów regulujących kwestie „reklamy farmaceutycznej” może wywołać u twórców reklam prawdziwy ból głowy, to jednak z punktu widzenia ich odbiorców, tj. zarówno konsumentów, jak i specjalistów – należy pamiętać, iż reklamowanie rzetelne i zgodne z przepisami prawa odgrywa niezwykle istotną rolę. Niezawodnym lekarstwem na ból głowy będzie tym samym zapoznanie się z wymaganiami ustawodawcy i śledzenie decyzji GIF, jak również… zaglądanie na naszego bloga w poszukiwaniu najnowszych informacji.

#marketing #odpowiedzialność #reklama

Chcesz być informowany o najnowszych wpisach na blogu?

  • - Podaj adres e-mail i otrzymuj informację o nowym wpisach na blogu SKP/IPblog prosto na Twoją skrzynkę
  • - Nie będziemy wysłać Ci spamu

Administratorem Twoich danych osobowych jest SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk sp.k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa.

Szanujemy Twoją prywatność dlatego przekazane nam dane nie będą przetwarzane i udostępniane poza SKP w innych celach niż ujęte w Regulaminie Serwisu. Szczegółowe postanowienia dotyczące naszego IP Bloga, w tym katalog Twoich uprawnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych znajdziecie Państwo w Polityce Prywatności.