W produkcji filmowej okres developmentu jest okresem najbardziej kreatywnym. Bardzo istotne jest jednak, aby to właśnie na tym etapie sprawdzić, czy wszystkie twórcze koncepcje są możliwe do realizacji pod względem organizacyjnym, finansowym i prawnym. Od rzetelnego zrealizowania developmentu zależy płynność dalszej pracy i powodzenie całego przedsięwzięcia, jakim jest produkcja filmu. Jakich błędów na tym etapie można uniknąć? Oto krótki przewodnik po developmencie.
Development, czyli co?
Development to inaczej rozwój projektu, czyli etap, w którym pomysł na film zaczyna nabierać konkretnych kształtów. W filmie fabularnym jego istotą są zwykle prace literackie (powstanie tzw. treatmentu i pierwszych draftów scenariusza), w filmie dokumentalnym – w zależności od jego charakteru – albo wstępny research tematu/bohatera, albo kwerenda w archiwach, natomiast w filmie animowanym na równi prace scenariuszowe i plastyczne.
Zakres developmentu jednak może – i zwykle powinien być – dużo szerszy. W developmencie zabezpieczamy prawa, uzyskujemy niezbędne zgody i zezwolenia, wybieramy lokacje, główną obsadę, nawiązujemy współpracę z najważniejszymi twórcami, wstępnie kosztorysujemy scenariusz, przymierzamy się do gromadzenia budżetu, a nawet planujemy przyszłą promocję i dystrybucję filmu. W każdym z tych zagadnień mogą czekać na producentów pewne pułapki.
Prace literackie i zabezpieczanie praw – przegląd najczęstszych problemów
Podstawą każdej produkcji fabularnej jest scenariusz. Może być oryginalny lub adaptowany (tj. powstawać na podstawie książki, sztuki teatralnej, reportażu itp.). W produkcjach dokumentalnych tekst scenariusza jest dużo mniej istotny. Często bywa on pisany wtórnie, na bazie już zrealizowanej dokumentacji i służy bardziej pozyskiwaniu finansowania czy współpracowników, niż planowaniu zdjęć na jego podstawie. O czym warto pamiętać na etapie prac literackich/dokumentacji?
Dla kogo będzie ten film?
Etap developmentu to również moment na przemyślenie, jaka będzie potencjalna widownia filmu. Coraz większą popularnością cieszy się pojęcie audience design, czyli proces kreowania przyszłej widowni już od etapu developmentu – nie tyle przez działania marketingowe, co przez przyciąganie zainteresowanych przez samą tematykę filmu i opowiadaną historię.
Myślenie na etapie developmentu w kategoriach przyszłej widowni może też mieć wymiar ściśle pragmatyczny i prawny. Już w momencie powstawania scenariusza warto precyzyjnie zastanowić się, do których grup wiekowych będzie skierowany film. Jeśli liczymy na widownię w postaci młodzieży szkolnej, zadbajmy o to, by w filmie nie było niepotrzebnej przemocy, wulgaryzmów, dyskryminacji czy innych zachowań mogących negatywnie wpłynąć na rozwój małoletnich. W tym celu warto zapoznać się z rozporządzeniami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 13 kwietnia 2022 roku, wydanymi na podstawie art. 18 ust. 6 i 47e ust. 4 ustawy o radiofonii i telewizji, które regulują to, jakich treści nie powinny zawierać audycje i inne przekazy przeznaczone dla poszczególnych grup wiekowych widzów.
Z kolei adekwatne pozycjonowanie filmu (czy to film komercyjny, czy raczej niszowy, przeznaczony dla rodzin, szkół czy widzów dorosłych) pozwoli nam lepiej oszacować przyszłe przychody z eksploatacji filmu, a tym samym pozyskać finansowanie z adekwatnych źródeł i złożyć wiarygodne obietnice zysków koproducentom i inwestorom.
Poszukiwanie finansowania, planowanie promocji i dystrybucji
To kolejne zagadnienia wymagające zaplanowania już na etapie developmentu. Zobowiązania zaciągane od samego początku i podmioty dobierane jako współfinansujące choćby sam development, będą oddziaływać na strukturę finansowania przyszłego filmu.
Finansowanie filmu można pozyskiwać w sposób standardowy, poprzez aplikowanie do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, regionalnych funduszy filmowych, pozyskiwanie koproducentów wśród instytucji publicznych, producentów prywatnych czy firm – np. postprodukcyjnych czy innych usługowych. W strukturze finansowania filmu występować mogą jeszcze inwestorzy, sponsorzy, darczyńcy, telewizje, odroczone płatności na rzecz poszczególnych podmiotów, czyli tzw. deferrale. Przy wyższym skomplikowaniu struktury finansowania filmu, zdarza się, że niechcący możemy podmiotom współfinansującym obiecać za dużo, podczas gdy ostatecznie „tort” przychodów do podziału ma łącznie 100%.
W przypadku produkcji współfinansowanych przez PISF, pamiętajmy o ogólnej zasadzie podziału przychodów zawartej w art. 23 ust. 5 ustawy o kinematografii, stanowiącej, że podmiot otrzymujący dofinansowanie przedsięwzięcia jest zobowiązany, w przypadku osiągnięcia zysku z przedsięwzięcia, do zwrotu dofinansowania do PISF. Ta zasada ma daleko idące konsekwencje, gdyż wymusza specyficzną konstrukcję planów podziału przychodów z eksploatacji filmu, czyli tzw. recoupment planów. Producent nie może zatem oddać koproducentom i inwestorom więcej udziałów w przychodach niż jest to konieczne dla zabezpieczenia ewentualnego zwrotu dotacji PISF na etapie wpływu zysków (a więc już po spłaceniu kosztów dystrybutora – ewentualnego Minimum Gwarantowanego i kosztów P&A – i wkładów koprodukcyjnych).
A może lokowanie produktu?
Na etapie developmentu warto rozważyć alternatywną opcję finansowania produkcji, jaką jest lokowanie produktu. To moment, w którym można dla różnych produktów znaleźć naturalne miejsce w scenariuszu, bez utraty jego walorów artystycznych.
Zgodnie z art. 4 pkt 21 ustawy o radiofonii i telewizji, lokowaniem produktu jest przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej audycji w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, a także w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru lub usługi.
Decydując się na taką formę (częściowego) finansowania produkcji, warto pamiętać o obostrzeniach wynikających z ustawy o radiofonii i telewizji. Filmy zawierające lokowanie produktu muszą być wyraźnie oznaczone symbolem graficznym, natomiast na końcu takiego filmu umieszcza się neutralną informację o producencie lub sprzedawcy lokowanego towaru lub podmiocie świadczącym lokowaną usługę oraz o samym towarze lub usłudze. Lokowanie produktu nie może nadmiernie eksponować danego produktu i bezpośrednio zachęcać do nabycia lub najmu towarów. Ponadto, zakazane jest lokowanie produktów wymienionych w ww. ustawie, takich jak np. wyroby tytoniowe, napoje alkoholowe, produkty lecznicze, substancje psychotropowe czy… solaria.
Podsumowanie
Okres developmentu warto wykorzystać nie tylko na prace twórcze, ale również na rozpracowanie projektu filmowego od strony prawnej i biznesowej. Zarówno prace literackie, jak również zaciąganie zobowiązań wobec partnerów finansowych na etapie developmentu może mieć daleko idące konsekwencje w okresie właściwej produkcji, a następnie dystrybucji filmu. W developmencie można je jednak stosunkowo łatwo i tanio wyprostować.