Poza GAMEINN istnieją inne formy finansowania twórców gier wideo. Ich zaletą jest, że mogą być uzyskane bez konieczności notyfikacji i oczekiwania na zakończenie czasochłonnego postępowania prowadzonego w tym zakresie przez Komisję.
Jak już pisaliśmy, GAMINN to program korzystający ze zwolnienia z obowiązku notyfikacji Komisji Europejskiej na podstawie Rozporządzenia nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Rozporządzenie GBER).
W przypadku pomocy niespełniającej warunków określonych w Rozporządzeniu GBER konieczne jest dokonanie uprzedniej notyfikacji planowanej pomocy do Komisji, na podstawie szczegółowych wytycznych, dotyczących danej kategorii pomocy (np. wytycznych w sprawie pomocy państwa, przeznaczonej na filmy i inne utwory audiowizualne), a w sytuacji ich braku – bezpośrednio na podstawie przepisów Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w tym zwłaszcza na podstawie art. 107 ust. 3 lit. d) TFUE.
Pomoc publiczna i regionalna
Warto, aby producenci gier rozważyli ubieganie się o wsparcie publiczne (także w innych formach niż dotacje w programie GAMEINN) w granicach określonych w Rozporządzeniu GBER. W takim przypadku wsparcie może być bowiem uzyskiwane bez konieczności notyfikacji i oczekiwania na zakończenie czasochłonnego postępowania prowadzonego w tym zakresie przez Komisję.
Dla przykładu, w oparciu o Rozporządzenie GBER możliwe jest, pod pewnymi warunkami, otrzymanie regionalnej pomocy inwestycyjnej, jak również pomocy publicznej na działalność badawczo-rozwojową, na kulturę czy na infrastrukturę lokalną. Pomoc taka może mieć – w zależności od przypadku – charakter pomocy inwestycyjnej (na wytworzenie określonych aktywów) lub pomocy operacyjnej (na pokrycie bieżących kosztów działalności).
W ramach wspomnianego Rozporządzenia GBER możliwe jest uzyskiwanie wsparcia z różnorodnych środków pomocowych przewidzianych w prawie polskim, w tym dotacji (także w ramach innych działań niż GAMEINN) oraz zwolnień podatkowych, w tym zwolnienia w podatku dochodowym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej oraz zwolnień w podatku od nieruchomości wprowadzanych przez gminy.
Warto jednak w każdym takim przypadku szczegółowo przeanalizować zakres planowanej działalności, gdyż pewne przedsięwzięcia mogą być wyłączone z możliwości uzyskania pomocy na podstawie przepisów krajowych. Dla przykładu, w specjalnych strefach ekonomicznych nie można uzyskać wspomnianego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług licencyjnych, związanych z nabywaniem praw do korzystania z określonych gier komputerowych, czy nabywaniem praw do korzystania z określonych programów komputerowych.
„Kreatywna Europa”, czyli gdzie jeszcze szukać finansowego wsparcia
W końcu warto wskazać na inne zatwierdzone źródło finansowania produkcji gier wideo, tj. program Kreatywna Europa MEDIA oparty na Rozporządzeniu Nr 1295/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 11 grudnia 2013 r., ustanawiające program „Kreatywna Europa”.
W ramach Programu istnieje możliwość wsparcia producentów gier wideo w rozwijaniu projektów o wysoce innowacyjnej treści i dobrej jakości rozgrywce, z potencjałem umożliwiającym rozpowszechnianie w Europie i poza nią. Jest też szansa na poprawienie konkurencyjności branży gier wideo na rynkach europejskich i międzynarodowych, dzięki umożliwieniu zachowania własności intelektualnej przez europejskich twórców. Ogłoszenie kolejnego naboru planowane jest wstępnie na koniec trzeciego kwartału 2016 r.
W ramach poprzedniego naboru wniosków, zakończonego w marcu 2016 r., wnioskodawcy mogli zgłaszać propozycje developmentu koncepcji i projektu (działania dzięki którym koncepcja ma doprowadzić do powstania prototypu nadającego się do gry lub wersji testowej) gry wideo o wysoce innowacyjnej i kreatywnej fabule, zaprojektowanej dla wykorzystania komercyjnego na komputerach osobistych (PC), konsolach, urządzeniach mobilnych, tabletach, smartfonach i innych technologiach.