Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij
DOBRA OSOBISTE I KRYZYSY MEDIALNE
Odpowiedzialność za rozpowszechnianie dyskredytujących treści w Internecie
Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego pt. „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 roku”, opublikowanego 21 lutego br. [1], w zeszłym roku dostęp do internetu miało 92,4 proc. polskich gospodarstw domowych. Niestety wraz ze wzrostem liczby użytkowników internetu rośnie również potencjalna skala naruszeń praw osób trzecich w sieci, której trzeba przeciwdziałać. Wszystko to prowadzi do potrzeby [...]


NEW TECH & INNOWACJE
Dekompilacja programu komputerowego w celu usunięcia błędów
Nie ma programów komputerowych, które działają bezawaryjnie. Wcześniej czy później wystąpią błędy, które trzeba będzie usunąć. W wielu przypadkach będzie oznaczało to konieczność wprowadzenia zmian w kodzie źródłowym oprogramowania, czyli pierwotnej formie zapisu programu komputerowego. Jednakże poza przypadkami oprogramowania dedykowanego, czyli opracowanego w całości dla zamawiającego, licencjobiorcy nie mają dostępu do kodów źródłowych zakupionego oprogramowania. [...]


MARKA & DESIGN
Czy ujawnienie obrazu całego produktu może prowadzić do powstania niezarejestrowanych wzorów wspólnotowych poszczególnych części produktu?
28 października br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (piąta izba) wydał wyrok w budzącej sporo emocji (nie tylko wśród koneserów sportowych pojazdów) sprawie C‑123/20 Ferrari SpA przeciwko Mansory Design & Holding GmbH i WH. Odpowiadając na pytania prejudycjalne TSUE orzekł, że poszczególne części produktu mogą być chronione jako niezarejestrowany wzór wspólnotowy, nawet gdy tylko cały produkt [...]


MARKA & DESIGN
Czym jest „El Clasico”? Czyli o nieudanej próbie zarejestrowania znaku towarowego.
El Clasico, czyli potyczki Realu Madryt z FC Barceloną to coś więcej niż mecz. To starcie niepodległościowych dążeń Katalonii z hiszpańskim centralizmem. To symbol rywalizacji, okazja do spotkań, źródło (nie tylko sportowych) emocji. Ale nie znak towarowy. Do takiego wniosku doszedł Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, z którym zgodził się Sąd Unii Europejskiej w [...]


NEW TECH & INNOWACJE
Google v. Oracle, czyli prawnoautorski spór dekady
W tym miesiącu odbyła się długo wyczekiwana rozprawa przed amerykańskim Sądem Najwyższym pomiędzy dwoma gigantami branży tech - Google i Oracle. Ten prawnoautorski spór dekady, jak często bywa określany przez media, rozpoczął się w 2010 roku, po przejęciu twórców Javy - Sun Microsystems przez Oracle Corporation. Wynik sporu może mieć znaczący wpływ na gałąź software’ową [...]


MARKA & DESIGN
Zapach jako znak towarowy?
Nieustający rozwój konsumpcjonizmu oraz wprowadzanie coraz to nowych produktów i usług powoduje, że producenci szukają skutecznych metod promocji przyczyniających się do zwiększenia zysków i poszerzenia portfolia klientów. Do promocji coraz chętniej wykorzystywane są kolor, kształt, smak czy zapach, tworzące tzw. strategię marketingową sensoryczną, zwaną także strategią marketingową pięciu zmysłów. Zapach uważany jest za czynnik, który [...]


NEW TECH & INNOWACJE
Google po raz kolejny ukarane za łamanie zasad prywatności w wyszukiwarce
Dnia 14 lipca 2020 r. belgijski urząd ochrony danych osobowych (APD) nałożył na Google Belgium NV rekordowo wysoką karę za złamanie przepisów dotyczących prywatności. Wprawdzie Google ponosiło już dużo większe kary, nawet w wysokości 4 miliardów euro za stosowanie nieuczciwych praktyk monopolowych, ale nigdy dotąd nie odbyło się to z procesowej inicjatywy jednostki. Stąd też [...]


NEW TECH & INNOWACJE
Tarcza wróciła na tarczy. TSUE unieważnia decyzję „Privacy Shield” zezwalającą na transfer danych osobowych z UE do USA (wyrok w sprawie Schrems II z dnia 16 lipca 2020 r., C-311/2018)
Safe Harbour Nazwisko Pana Maxa Schremsa jest już dość długo znane wszystkim osobom zainteresowanym problematyką ochrony danych osobowych. Ten austriacki prawnik, dziennikarz i aktywista dał się poznać jako autor skargi, której finalnym skutkiem było wydanie przez Trybunał Sprawiedliwości wyroku z 6 października 2015 unieważniającego decyzję w sprawie tzw. „Bezpiecznej przystani” („Safe Harbour”). Decyzja ta stanowiła [...]


DOBRA OSOBISTE I KRYZYSY MEDIALNE
Czy sprzedaż używanych książek elektronicznych (e-booków) wymaga zgody twórcy?
Wprawdzie e-booki stanowią zaledwie ok. 3 - 6 %[1] rynku książki w Polsce, jednak zgodnie z publicznie udostępnionymi danymi osoby wybierające książkę w wersji cyfrowej czytają niemal trzykrotnie więcej, niż czytelnicy książek drukowanych. W tym miejscu nasuwa się pytanie – czy można nabyć w sposób zgodny z prawem używane e-booki? Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: [...]


DOBRA OSOBISTE I KRYZYSY MEDIALNE
Dane osobowe i dobre imię w Internecie. Dwa nowe wyroki TSUE
Na przełomie września i października 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał dwa istotne wyroki dotyczące naszych praw w sieci Internet - wyrok o sygnaturze C-507/17 z dnia 24 września 2019 r. oraz wyrok o sygnaturze C-18/18 z dnia 3 października 2019 r. Co ciekawe, wnioski z tych wyroków są skrajnie różne – mimo [...]


MODA, KULTURA & SZTUKA
20 lat batalii sądowej o dwie sekundy muzyki – czyli jak legalnie samplować?
Po równo dwóch dekadach sporu pomiędzy klasykami niemieckiej sceny muzyki elektronicznej, zespołem Kraftwerk a producentami gatunku hip-hop M.Pelham i M.Haas, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowiedział na pytanie o legalność wykorzystywania samplowanych utworów. A właściwie o jeden z wątków istotnych przy odpowiedzi na tak postawione pytanie. Z pewnością informacja ta może zainteresować artystów tworzących muzykę w [...]


MARKA & DESIGN
Adidas przegrywa przed Sądem Unii Europejskiej wyłączność na „trzy paski”. Praktyczne aspekty orzeczenia z dnia 19 czerwca br.
Opinię publiczną (i to nie tylko prawniczą) w zeszłym tygodniu zelektryzowało orzeczenie unijnego Sądu w sprawie znaku towarowego Adidasa przedstawiającego, charakterystyczne dla tej marki, trzy paski. W wyniku tego orzeczenia (wyrok Sądu z dnia 19 czerwca 2019 roku, sygn. akt T – 307/17) została podtrzymana decyzja Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) unieważniająca udzielone [...]


Chcesz być informowany o najnowszych wpisach na blogu?

  • - Podaj adres e-mail i otrzymuj informację o nowym wpisach na blogu SKP/IPblog prosto na Twoją skrzynkę
  • - Nie będziemy wysłać Ci spamu

Administratorem Twoich danych osobowych jest SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk sp.k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa.

Szanujemy Twoją prywatność dlatego przekazane nam dane nie będą przetwarzane i udostępniane poza SKP w innych celach niż ujęte w Regulaminie Serwisu. Szczegółowe postanowienia dotyczące naszego IP Bloga, w tym katalog Twoich uprawnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych znajdziecie Państwo w Polityce Prywatności.