Ten blog korzysta z plików cookies na zasadach określonych tutaj
Zamknij
Clearowanie, światła, kamera, akcja!

W świecie filmu, gdzie każda scena, dialog i dźwięk mają znaczenie, clearowanie staje się nieodzownym elementem produkcji. Wyobraźmy sobie, że nasz film, który właśnie trafił na ekrany kin, zdobywa serca widzów i bije rekordy popularności na platformach streamingowych. Jednak radość z sukcesu może zostać szybko przyćmiona przez prawne komplikacje, które mogą wynikać z braku odpowiednich [...]
Umowa koprodukcyjna kontra umowa inwestycyjna: kluczowe różnice i wybór odpowiedniego modelu finansowania filmu

Produkcje filmowe, jako olbrzymie przedsięwzięcia organizacyjne z milionowymi budżetami, wymagają uzyskania finasowania z różnych źródeł. Branża filmowa na przestrzeni lat, wskutek również zmian modeli biznesowych, wytworzyła kilka mechanizmów finansowania. Obecnie najczęściej stosowanymi są: presale, umowa koprodukcyjna oraz umowa inwestycyjna. Niekiedy występują również modele mieszane, np. umowa koprodukcyjna z jednoczesnym presalem. Forma finansowania za pomocą presale [...]
Development filmu – praktyczne wskazówki

W produkcji filmowej okres developmentu jest okresem najbardziej kreatywnym. Bardzo istotne jest jednak, aby to właśnie na tym etapie sprawdzić, czy wszystkie twórcze koncepcje są możliwe do realizacji pod względem organizacyjnym, finansowym i prawnym. Od rzetelnego zrealizowania developmentu zależy płynność dalszej pracy i powodzenie całego przedsięwzięcia, jakim jest produkcja filmu. Jakich błędów na tym etapie [...]
PISF ogłosił kolejny – VI program operacyjny na rok 2022!

Niedawno ogłoszony program operacyjny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej pod nazwą „Polsko-ukraińskie inicjatywy filmowe” to jedna z form włączenia się PISF w akcję pomocy dla ukraińskiej branży filmowej. Ogłoszony przez Dyrektora PISF program zakłada alokację do 10 milionów złotych, i jest ukierunkowany na wspieranie działań prowadzonych wspólnie przez producentów i twórców polskich oraz ukraińskich lub wsparcie [...]
Czy zadłużona spółka powiązana to rzeczywiście piąte koło u wozu? Czyli o wsparciu finansowym od PISF

Udzielanie wsparcia finansowego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej jest niewątpliwie istotnym aspektem tworzenia warunków do rozwoju polskich projektów audiowizualnych. W czasie wypełniania wniosków dotyczących dofinansowań i zachęt może jednak pojawić się wątpliwość wnioskodawcy czy kondycja powiązanych z nim podmiotów może przeszkodzić mu w otrzymaniu finansowania. Czy zatem zła sytuacja spółki powiązanej z wnioskodawcą ma wpływ [...]
Produkcja filmowa: licencja czy umowa przenosząca prawa autorskie?

W produkcji filmowej standardem - wynikającym zarówno z wymogów finansujących instytucji publicznych, jak i słabości polskich regulacji prawnych w zakresie licencji, które nie gwarantują stabilności takich licencyjnych relacji – jest zawieranie umów o przeniesienie praw. Wyjątkiem bywa włączanie istniejącej muzyki czy innych dzieł niepowstających na zamówienie do filmu. Która z umów jest bardziej korzystna? Odpowiedź [...]
Umowa zlecenia oraz umowa o dzieło w produkcji audiowizualnej

Realizacja produkcji audiowizualnej, określonej ustawowo jako zespół czynności: twórczych, organizacyjnych, ekonomicznych, prawnych, technicznych, prowadzących do wytworzenia utworu audiowizualnego, wymaga współpracy ze sztabem osób, zajmujących zarówno stanowiska twórcze jak np. reżyser, scenograf, aktorzy, montażysta oraz stanowiska wspierające, często typowo organizacyjne (garderobiany, sekretarka grupy zdjęciowej czy też ochrona planu). Osoby współpracujące przy produkcji audiowizualnej z reguły nie [...]
Projekt nowelizacji ustawy o zachętach – co wprowadza?

Trwają konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, czyli tzw. ustawy o zachętach. Projekt przewiduje m.in. likwidację zasady automatyzmu w przyznawaniu wsparcia finansowego i wprowadzenie czynnika eksperckiego w postaci opiniowania wniosku dotyczącego wsparcia przez niezależnych ekspertów. Automatyzm obecnego systemu Trzy lata temu weszła w życie ustawa o [...]
Prawne aspekty wykorzystania muzyki w filmie

Dźwięk w filmie pojawił się po raz pierwszy w 1927 roku w Śpiewaku jazzbandu, uznawanym za pierwszy film dźwiękowy w historii kina. Od tamtej pory muzyka stała się nieodzownym elementem każdego utworu audiowizualnego, tworząc tło dla pojawiających się obrazów. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić rozwój kinematografii bez kompozytorów muzyki filmowej, takich jak John Williams (autor muzyki [...]
Produkcja filmowa w czasie COVID-19

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wykonanie działalności przez podmioty zajmujące się produkcją filmów kinowych, nagrań wideo, programów telewizyjnych (seriali telewizyjnych, programów dokumentalnych) i reklam telewizyjnych oraz związanej z nią działalności postprodukcyjnej (działalności sklasyfikowanej w klasach [...]
Dziedzictwo audiowizualne – czyli o co tyle hałasu?

Dziedzictwo audiowizualne to coś więcej niż obraz i dźwięk oraz nośniki, na których zostały utrwalone – to element naszej tożsamości, kultury, świadectwo historii oraz wyobraźni i wrażliwości ludzkiej. To zdecydowanie więcej niż trzeba aby chronić zarówno poszczególne tytuły jak i całokształt dorobku tej dziedziny sztuki. Właśnie dlatego został ustanowiony Światowy Dzień Dziedzictwa Audiowizualnego, obchodzony  corocznie [...]
Kubek ze Starbucksa na stole w Winterfell – jak do tego doszło?

Internet huczy na temat „wpadki” twórców najnowszego odcinka ósmego sezonu głośnego serialu „Gra o Tron”. O co chodzi tym razem? Otóż, w jednej ze scen rozgrywających się w zamku Starków królowej Daenerys „towarzyszy” papierowy kubek ze znanej sieci kawiarni Starbucks. Jest to dobra okazja do przybliżenia Czytelnikom bloga, czym jest „rights clearance” w produkcjach audiowizualnych [...]
1 2 3 4

Chcesz być informowany o najnowszych wpisach na blogu?

  • - Podaj adres e-mail i otrzymuj informację o nowym wpisach na blogu SKP/IPblog prosto na Twoją skrzynkę
  • - Nie będziemy wysłać Ci spamu

Administratorem Twoich danych osobowych jest SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk sp.k. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Ks. Skorupki 5, 00-546 Warszawa.

Szanujemy Twoją prywatność dlatego przekazane nam dane nie będą przetwarzane i udostępniane poza SKP w innych celach niż ujęte w Regulaminie Serwisu. Szczegółowe postanowienia dotyczące naszego IP Bloga, w tym katalog Twoich uprawnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych znajdziecie Państwo w Polityce Prywatności.